het schijnt dat je van boeken lezen knapper wordt

Het gaat weer snel voorbij… Herinner je deze nog? Toen was ik net 21 geworden. Ondertussen ben ik al enkele dagen geleden 22 geworden.

Hoera!

Op 24 juni om exact te zijn.Vreselijk was dat. Die avond was het opening van onze bachelortentoonstelling. Eventjes een snelle schets voor een beter begrip: twee voorafgaande weken van limieten opzoeken betreffende de noodzaak van voedsel en slaap & een dag zelf die vol, vol, vol stress zat door een irritante, meedogenloze tikkende klok. Enfin. Ik leef nog. De cadeautjes van al mijn leuke vrienden maakten het wel een beetje goed.
Het enige zinnetje dat ik werkelijk niet graag horen wil rond deze periode van vreugde en een tikkeltje narcisme is: ‘wat zou je graag willen’? Nochtans ben ik niet de meest moeilijke persoon om iets voor te kopen—kopen is zelfs geen noodzaak. Zo is misschien wel het mooiste cadeau dat ik dit jaar kreeg een klein stukje tekenpapier met als opschrift: ‘Voor Tamara, die van mooie dingen houdt.’ Het hoeft geen ‘fancy shmancy’ spul te zijn. Of duur. Of groot. De wereld is al groot, lelijk en zelfzuchtig genoeg. Geef mij een krabbel op een bierviltje terwijl we tussen pot en pint een beetje aan het vieren zijn; of een koddig mini plantje met de voor zichzelf sprekende naam Bambino; of 3 goudvissen in een, oorspronkelijke, bloemenvaas; of een—door zovelen gevreesd als cadeau—boek. En ik zal lachen. En ik zal dankbaar zijn. Het zelfs grappig om telkens dat bruine papiertje met plompe zwarte letters van een niet nader genoemde keten te zien verschijnen, al dan niet onder een laagje kleurrijk inpakpapier. De boekenkast wordt elk jaar, einde juni weer een beetje mooier. Gelukkig krijg ik er dan ook een kaartje bij dat mij geruststelt met de woorden: het schijnt dat je van boeken lezen knapper wordt.

Al de mooie dingen van 2011.

Een one-of-a-kind kaartje. Wie kan dat zeggen?

Of vooral het briefje: zo heerlijk pretentieloos. Net zoals de persoon van wie het komt. Ik ken haar nu al 4 jaar; beide gestart aan het KASK, beide onderweg gestruikeld—zij in het derde, ik in het tweede, maar uiteindelijk beide samen afgestudeerd. Vooral de laatste tijd is het mij opgevallen hoe, verschillend qua persoon we ook zijn, we op veel vlakken gelijk denken en smaken. Indrukken op de wereld, gedachten over onszelf, rode lippenstift, leuke boeken, Jonathan Safran Foer, zelfs ons bachelorproject is een beetje gelijkend.

Dank u voor al dat moois.

 

Aanvullingen op de boekenkast. De eerst drie zijn gekregen, de rest de mijne gemaakt. Het ‘harig boek’ is zo een voorbeeld van hoe boeken ook gewoon leuk kunnen zijn om te hebben en naar te kijken. Er staan enkel illustraties in van bekende kapsels, aan jou om te raden van wie. Of die Eisner. Een mooi voorbeeld van hoe ik liever heb dat je mij niet vraagt wat ik wil. Ik wil niets en tegelijkertijd zoveel. Het is gewoon leuker als je mij verrast met iets waar ikzelf nooit zou aan gedacht hebben, maar zo blij mee ben dat ik het nu heb. En de Peanuts. Voor in bed. Voor op een regenachtige dag. Voor uit te lenen. Voor te (her)ontdekken. Grafisch staan er heel aangename dingen in en natuurlijk die cartoons wordt je nooit beu.

Dank u.

 

De rest zijn aanraders.

‘Lost’ zijn allemaal van die verloren huisdieren affiches aan de rechterkant en aan de linkerkant is het een flipboekje. Jonathan Safran Foer, mijn nieuwe held. Mrs. Dalloway & Memoirs van een luipaard zijn Gentse boekenmarkt veroveringen. Ik weet niet wie daarmee begonnen is met die zondagse markt, maar geef die mens een standbeeld. Perplexicon is heerlijk, absurd, nutteloos, grappig, typografisch en Komrij. Letterfontein had ik bijna aan mijn neus laten voorbijgaan, maar dan net toch niet. Gelukkig. Vanfleteren had ik aan mijn neus laten voorbijgaan, maar dan door stom toeval eindelijk toch niet. Gelukkig.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Comments
2 Responses to “het schijnt dat je van boeken lezen knapper wordt”
  1. Als ik dan toch moet struikelen, dan met niemand liever dan Tamara! Het is een eer om jouw klasgenootje te zijn.

Geef een reactie

  • Blog Stats

    • 14,154 hits
