Boek dandyisme

De geschiedenis leert ons dat het dandyisme telkens weer een belangrijke overgangsstijl impliceert in tijden dat de samenleving voor een verschuiving komt te staan op sociologisch en/of cultureel vlak. Het dandyisme is geen tegencultuur zoals een ander. Zij komen niet aanzetten met manifesten en protesteren niet luidruchtig en openbaar tegen de heersende orde. Zij leven simpelweg, op hun eigen manier, met hun eigen stijl en zorgen zo, gewoon door er te zijn, voor genoeg ruchtbaarheid om een kentering teweeg te stellen. Men kan het ook een prototype noemen. Het dandyisme heeft het pad geëffend voor andere minderheden, andere ambivalente grensverleggers, daar zijnde jeugdculturen, kunststromingen en homobewegingen, die later op hun beurt hun stem zouden laten horen in hun strijd voor een eigen onafhankelijke rol in de samenleving. Aangezien het dandyisme meer is dan een duidelijk aanwijsbaar cultuurhistorisch fenomeen, is het moeilijk geweest het dandyisme uit te leggen van een begin- tot een eindpunt. Het mag niet enkel gezien worden als dat excentriek ‘verschijnsel’ dat zich vooral manifesteerde tussen 1800 en 1900, want dat zou het ware dandyisme oneer aandoen.

Daarom zijn er geen echte hoofdstukken te vinden in het boek, maar is het boek verdeeld in drie grote delen. Elk deel heeft zijn eigen grafisch karakter, geuit tekstueel, materieel of visueel.

Het boek is ietwat chronologisch opgevat omdat we enkel op die manier in staat zijn de evolutie en transformatie van het dandyisme helder uit te leggen. Echter is dit niet voor de volle honderd procent de juist, want de diverse cultuurstromingen waarin we onze dandy’s geplaatst hebben vullen elkaar aan of lopen door elkaar heen. Omdat bij het dandyisme bepaalde historische personen – Brummell, D’Orsay, Baudelaire, Wilde, Beaton & Warhol – vaak dienen als een soort van prototypische verwijzing naar het dandyisme van hun tijd, vormt hun biografie een soort van fundament waarrond het boek opgebouwd is, om zo de lezer een beter inzicht te kunnen bieden. In de jaren van het dandyisme verschenen veel bladen gericht op diegene die de laatste mode wilden volgen en waren er regels bepaald door enkele ‘koning dandy’s’ over wat wel of niet stijlvol en elegant was. Deze belangrijke factor hebben we ook vertaald in het boek d.m.v het gebruik van enkele gekleurde pagina’s die de sfeer van toemalige magazines naar boven brengt en tevens uitleg geeft over die ‘beruchte’ kledingsstijl van toen. Het literair karakter van het (historische) dandyisme komt ook duidelijk naar voor al wie dat het boek al eens doorbladerd heeft, zal opmerken dat het accent naar het einde toe verschuift. Dit komt omdat het dandyisme in de twintigste eeuw geïnstitutionaliseerd raakt en vanaf 1920 een nieuwe maatschappelijke voedingsbodem krijgt. Zoals reeds in het begin gezegd, wordt het elitair-aristocratisch element vervangen wordt door een populair-democratisch element die zich vooral uit in beeld (mode, fotografie, film…). Het boek is dus qua vorm en inhoud een overzichtswerk over het dandyisme, gemaakt om een dieper en correcter inzicht te geven in wat, wie en hoe die dandy’s nu precies waren.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Advertenties
Comments
2 Responses to “Boek dandyisme”
  1. Amai, Tamara, ziet er echt super super super goed uit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

  • Blog Stats

    • 14,175 hits
%d bloggers liken dit: